Nowości
Home / Szlaki turystyczne / Szlaki górskie / Szlak czerwony przemysko-sanocki Przemyśl – Bircza
Szlak czerwony przemysko-sanocki Przemyśl – Bircza

Opisywany odcinek szlaku czerwonego przemysko-sanockiego wiedzie przez cały czas Pogórzem Przemyskim i Parkiem Krajobrazowym Pogórza Przemyskiego. Jest to niezwykła i dzika kraina niewielkich wzgórz oraz uroczych wsi. Niegdyś tereny te zamieszkiwali Rusini, wysiedleni po ostatniej wojnie. Pozostały po nich cerkwie, cmentarze i krzyże. Po drodze trafimy na kilka wyśmienitych punktów widokowych oraz będziemy przemierzali piękne lasy. Na początku trasy pozostałości jednej z największych twierdz w Europie. Część trasy nadaje się na wycieczkę rowerową.

Dystans ok. 34 km

Czas przejścia 8-9 h

Szlak czerwony przemysko-sanocki rozpoczyna się w Przemyślu przy PTTK na ul. Waygarta i od razu uliczkami starego miasta prowadzi w górę. Idzie skrajem parku zamkowego i mija postawiony w XIV wieku, a następnie przebudowywany Zamek Kazimierzowski. Następnie wprowadza na wzgórze o nazwie Zniesienie, na którym częściowo zachował się fort Twierdzy Przemyśl o takiej samej nazwie. Roztacza się stąd piękna panorama na miasto oraz leżące po drugiej stronie Sanu Pogórze Dynowskie. Idąc ul. Pasteur’a, czyli starą drogą forteczną, dochodzimy do dzielnicy Zielonka, gdzie dołącza szlak „Śladami dobrego wojaka Szwejka”. Za zabudowaniami mijamy fort pomocniczy twierdzy przemyskiej „Kruhel”. Stąd roztacza się widok na dolinę Sanu. Wkraczamy coraz głębiej w Pogórze Przemyskie. Wchodząc do lasu jednocześnie przekraczamy granicę Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego. Jest to trzeci co do wielkości park krajobrazowy w Polsce.

Mijając tablicę poświęconą pomordowanym mieszkańcom Przemyśla, dochodzimy do pierwszego ważniejszego wzgórza na naszej trasie – Wapielnicy (394 m n.p.m). Tu znajduje węzeł szlaków, oprócz wymienionych także czarnego i niebieskiego. Idziemy wygodną drogą grzbietową na wzgórze Helicha, mijając schowany w lesie fort o tej samej nazwie. Mijamy zarastające polany dawnego przysiółka Helicha. Obniżamy się, wyraźną drogą, najpierw grzbietem, następnie wzdłuż potoku i docieramy do szosy w Rokszycach, z widocznym neogotyckim kościołem. Szosą około 2 km dochodzimy do wsi Brylińce. W Brylińcach pierwsza na naszej trasie cerkiew, murowana, obecnie użytkowaną jako kościół. Ponadto zabytkowe domy i kapliczki oraz cmentarz z I wojny światowej.

Tuż za centrum wsi skręcamy w lewo, przez łąki, przekraczamy potok i idziemy pod górę częściowo lasem, niekiedy jego skrajem. Dochodzimy do Kopyśna, czyli kilku domów i XIX-wiecznej murowanej cerkwi. To tu według tradycji miał zostać pochowany Michał Kopystyński, ostatni prawosławny władyka (biskup) przemyski. Stąd żółtym szlakiem możemy dojść w 1,5 h do Rybotycz.

W prawo, pod górę i jesteśmy na szczycie Kopystańki (541 m n.p.m.), przez niektórych uważanej za najwyższy szczyt Pogórza Przemyskiego. Z pewnością jest jednym z najbardziej widokowych. Szlak czerwony przemysko-sanocki nie wchodzi na sam szczyt, czyni to szlak żółty. Na wzgórzu znajduje się rezerwat chroniący roślinność kserotermiczną i buczynę karpacką. Roztacza się stąd przepiękna dookólna panorama Pogórza Przemyskiego z Kalwarią Pacławską i doliną Wiaru. W dali widać Pogórze Dynowskie i Góry Sanocko-Turczańskie, a także wzgórza na Ukrainie. Na szczycie krzyż, triangul i tablica poświęcona prof. Bolesławowi Błażce. W lesie obok pozostałości średniowiecznego grodu.

Schodzimy na zachód, najpierw wzdłuż lasu, następnie przez las, ponownie granicą lasu i łąk, na końcu stromo wśród drzew do potoku. Stąd zbaczając ze szlaku, wzdłuż potoku, lub wcześniej łąką można zejść do Posady Rybotyckiej, gdzie znajduje się najstarsza cerkiew w Polsce.

Z potoku na grzbiet, dochodzimy do wyraźnej drogi. Trawersujemy wzgórze Olchowej (454 m n.p.m.) mijając szkółkę leśną i wychodzimy na szosę w dawnej Łodzince Dolnej. Idziemy kilka kilometrów asfaltem, mijając pozostałości cmentarza grekokatolickiego i dochodzimy do zabudowań w Łodzince Górnej. Za zabudowaniami PGR prosto, podczas gdy asfalt skręca w lewo, wchodzimy na widokowy szczyt (468 m n.p.m.). Stąd przez przysiółek Chomińskie asfaltem w dół do Birczy.

Bircza jest dawnym miasteczkiem, a obecnie dużą osada gminną przy szosie Przemyśl – Sanok. Zachowały się XIX-wieczny pałac Humnickich z parkiem krajobrazowym i pozostałościami umocnień ziemnych. W północnej części miejscowości przedwojenny kościół z okazałem dębem obok oraz cmentarz żydowski, w południowej stary cmentarz z XIX-wieczną kaplicą Kowalskich.